Tvarios pozicijos internete siekiantys verslai skatinami didinti investicijas į darbuotojų skaitmeninius įgūdžius

Po karantino ir toliau besiskaitmenizuojantiems Lietuvos verslams tenka daugiau investuoti į skaitmenines žinias – didėjanti konkurencija lemia, jog tvariai veiklai, aktyviam vartotojų srautui ir tvirtai pozicijai internete užtikrinti paprastų e. prekybos pagrindų nepakaks. Tuo tarpu vis dar siekiantiems naujai prisitaikyti prie rinkos situacijos, lengvai prieinamos iniciatyvos gelbsti keliant darbuotojų skaitmenines kompetencijas.

„Verslios Lietuvos“ duomenimis, penktadalis smulkiųjų ir vidutinių verslų, iki karantino išvis nevykdžiusių prekybos internetu, jau nusprendė veiklą toliau tęsti tik skaitmeninėje aplinkoje. O kas antro išreikštos prognozės, jog internetiniai pardavimai ateityje dar bent iki 20 proc. augs, rodo ir atitinkamai pastebėtus naujus vartotojų įpročius.

Pokyčius, rodančius išaugusią skaitmenizacijos svarbą, liudija ir liepos mėnesį Europoje pasirašytas Autonominis pamatinis susitarimas, atkreipiantis dėmesį į šiemet įvykusią staigią verslų restruktūrizaciją ir jos pasekmes darbuotojams Europos Sąjungoje. Valstybiniai bei privatūs verslo sektoriai skatinami vietoj galimo tolimesnio darbuotojų atleidimo aktyviai investuoti į jų perkvalifikavimą ar kvalifikacijos kėlimą skaitmeninėje aplinkoje, kadangi būtent ši sritis – veiklos skaitmenizacija – padės atsigauti postpandeminei ekonomikai ar net ištikus antrajai COVID-19 bangai.

Skaitmeninės rinkodaros, web dizaino bei kitus IT mokymus įmonėms vedančios programavimo akademijos „CodeAcademy“ IT švietimo projektų vadovė Jurgita Juodišiūtė teigia, jog ši situacija puikiai atspindi būtinybę nuosekliai ugdyti įmonių darbuotojų skaitmeninius įgūdžius. Drauge su tarptautine valdymo konsultacijų bendrove „Civitta“, akademija jau keletą mėnesių sėkmingai vykdo ES lėšomis finansuojamus  skaitmeninės rinkodaros mokymų projektus, skirtus labai mažų ir mažų regioninių įmonių darbuotojų kompetencijoms didinti –  juose iki šiol sudalyvavo beveik 115 darbuotojų iš 90 skirtingų įmonių, veikiančių Marijampolėje, Panevėžyje, Šiauliuose, Alytuje bei kituose miestuose. Taip pat vykdomas bendras skaitmeninių kompetencijų mokymų projektas vaiko priežiūros atostogose esančioms motinoms „Mommypreneurs“, siekiant pasirūpinti jų konkurencingumo išsaugojimu rinkoje. Tikimasi, kad nauji įgūdžiai pravers grįžus į darbą ar ieškant naujos darbo vietos, o galbūt netgi paskatins kurti savo verslą ir remiantis skaitmeniniais sprendimais jį plėtoti. 

„Smulkiesiems verslams keliantis į internetines erdves, atitinkamai auga ir skaitmeninių žinių svarba – vardan verslo išsaugojimo, gilinti skaitmeninės rinkodaros, internetinių svetainių veikimo ir struktūros įgūdžius, o taip pat paieškos optimizavimo pagrindus, kad vartotojai sėkmingai internete atrastų produktus ir patogiai šiuos įsigytų, – teigia Jurgita Juodišiūtė. – Tokioje situacijoje, darbuotojų kvalifikacijos kėlimas drauge su tendencijomis tampa būtinas konkurencijai palaikyti. Taip įmonės ne tik sparčiau prisitaiko prie pokyčių, bet ir įgalina darbuotojus nuolatiniam mokymuisi, juos motyvuoja prisidėti prie ekonominių sprendimų.“

Deja, svarių skaitmeninių įgūdžių trūkumas jaučiamas ne tik tarp esamų darbuotojų, bet ir tarp darbo neturinčių asmenų. Užimtumo Tarnybos duomenimis, beveik 60 proc. bedarbių nepakanka patirties dirbant su kompiuteriu, o dabartinėje darbo rinkoje – tai vienas kertinių darbuotojo įgūdžių.

„Net ir kai kuriems darbo vietą turintiems pardavimo, rinkodaros ir viešųjų ryšių specialistams, ypatingai šalies regionuose, skaitmeninių žinių įgijimas tolygu savotiškam persikvalifikavimui. Tačiau tokie dalykai kaip skaitmeninė rinkodara, programavimas, SEO ar kitos studijos – tai nebūtinai turi būti tiesioginė pareigybė. Dažnu atveju, šios žinios tampa svaria papildoma kompetencija, padedančia gerinti savo esamo darbo padėtį. Taip išsaugomi įmonės procesus ir produktus išmanantys darbuotojai, kurie geba padėti efektyvinti įmonės veiklą“, – sako „CodeAcademy“ IT švietimo projektų vadovė.

Karantino metu apribojus įmonių fizinius pardavimus, skaitmeninių įgūdžių pagrindai įmonių darbuotojams bei darbo ieškantiems specialistams iki pat šiol teikiami puslapiuose kaip „Internete karantino nėra“, kurį inicijavo „Versli Lietuva“. Užimtumo Tarnyba taip pat siūlo nemokamus kursus skaitmeniniam raštingumui įgyti, orientuotus į vyresnio amžiaus žmones. Tuo tarpu „CodeAcademy“ ir toliau sėkmingai įgyvendina SEO, projektų valdymo, „Manual Testing“, „Ethical Hacking“ bei programavimo kalbos „Python“ kursus, užtikrinandama sklandų žinių įgijimo procesą tiek fiziniuose mokymuose, tiek nuotoliniu būdu.

„Pagalba smulkiesiems verslams dar ilgai išliks svarbi, net ir tuomet, jei mus užkluptų antroji pandemijos banga, –  sako Jurgita Juodišiūtė. – Tad tikrai pravartu išnaudoti šalyje teikiamas nemokamas galimybes skaitmeninių įgūdžių pagrindams pasikloti. Na, o įmonės, kurios aktyviai investuos į dar gilesnes darbuotojų skaitmenines žinias – ar tai bebūtų specialių kursų pagalba, ar dalyvavimas kvalifikacijos kėlimo projektuose – bus būtent tos, sėkmingai išnaudojusios skaitmenizacijos bumą ir puikiai įsitvirtinusios internetinėje erdvėje.“